10 tips til sunn mat å ha med på stranden


Skal du en tur på stranden? Ofte kan det være vanskelig å finne god mat å ta med seg. Det finnes mange gode alternativer til kjedelige skiver, kjeks og boller fra butikken. Med litt planlegging, kan du lage noe enkelt som både er sunt og lettvint å spise. Kjempegod strandmat!

Med 3 barn og så mange forskjellige allergier, er jeg vant til å alltid ha med mat. Vi baserer oss sjelden på å kjøpe på butikken. Kanskje har jeg noen tips som også passer for deg?

Her kommer mine 10 tips. Håper du kan ha glede av dem…like mye som vi har.

Du kan laste ned et eget lite oppskriftshefte gratis her.

 

#1 Ovnsbakt omelett eller eggemuffins: Bland egg, urter og grønsaksrester, hell røren i de formene du ønsker og stek i ovnen på 175 grader.

#2 Knekkebrød med pølse: Lag noen lekre knekkebrød av kjerner, frø og tørkede urter, eller kjøp rugsprø på butikken.

#3 Frukt og grønnsaker: Kutt opp frukt eller grønnsaker og ha i en boks. Paprika, cherrytomater, brokkoli, gulrot, stangselleri, sukkererter, agurk, nepe, reddiker, kålrot…melon, mango, kiwi, nektariner, epler, pærer, jordbær og blåbær smaker kjempegodt. Hva med å lage en avokadodipp også?


#4 Nøtter og tørket frukt: Forskjellige type nøtter og tørket frukt som rosiner, aprikoser, epleskiver eller mango. Pass på at den tørkede frukten er uten tilsatt e-stoffer og sukker.

#5 Fullkornsvafler: Lag vaffelrøre 100% fullkorn spelt og gjerne med litt havregryn. Bland sammen mel, melk, eddik og litt havsalt kvelden i forveien, slik at melet får bløtlegge 7-8 timer. Ta med et lite glass med rørte bringebær…husk skje.

#6 Havrelapper: Lag en stor porsjon havregrøt, bland inn 3 egg og kjør sammen med stavmikseren. Stek lapper.

#7 Chiayoghurt: Bland yoghurt og 1 ss chiafrø i et glass. Ha bær over, gjerne frosne. Sett glasset i kjøleskapet, klart til å ta med på stranden.

#8 Smoothie: Kjør bær og frukt til en smoothie i blenderen. Bruk gjerne yoghurt naturell som væske.


#9 Avkjølt te: Lag deilig roibos-te eller grønn te. La den bli avkjølt og ha den på en lekker flaske av glass eller metall som du setter i kjøleskapet klar til du skal ut. Styr unna plastikkflasker, så unngår du å drikke plastikk!

#10 Vann: Ha også alltid en flaske vann med og sørg for at det er drukket opp når du skal hjem. Gjør det spennende med agurk, lime, sitron, mynte, ingefær, appelsin eller bringebær. Lag en stor mugge og sett i kjøleskapet, så har du alltid forfriskende vann tilgjengelig.

Bruk gjerne en liten kjølebag når du skal på stranden. Da holder alt seg så mye friskere og delikat:-)

Last ned oppskriftsheftet gratis her.

Hva liker du å ha med på stranden?

Klem fra Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *