17 sunne ting du kan spise når du har søtsug 

Søtsug oppstår sjelden når det er praktisk. Enda du vet hvordan du skal unngå søtsuget, så kommer det gjerne når du har fått for lite søvn, er stresset, sliten eller sulten.  I slike situasjoner kan det være vanskelig å motstå, spesielt hvis søtsakene er rett foran ansiktet ditt. Her kommer noen nyttige tips til hva du kan spise i stedet som gjør kroppen glad.

Å kutte ut alle typer “sukker” fra kostholdet ditt er galskap. De som prøver å gjøre dette, vil mislykkes på lang sikt. Nøkkelen er å inkludere sukker i kostholdet ditt, men få det i former som kroppen din lett kan kjenne igjen og fra kilder som også gir næringsstoffer, mineraler og vitaminer kroppen din kan bruke.

Jeg elsker å ha energikuler og energibarer med meg i vesken. De er helt perfekte når jeg får lyst på noe godt.
Du kan laste ned oppskriftshefte med mine energikuler og energibarer gratis her.

Her er 17 tips som kan tilfredsstille din sukkertrang uten å sabotere. Håper du kan ha glede av dem…du også.

#1 Fersk frukt Frukt er naturlig veldig søt og et godt valg når du får sukkerbehov. For å få frukten til å føles mer som en godbit, prøv å dyppe den i litt mørk sjokolade eller lage en blandet fruktskål. Eller hva med å fryse frukten ned som ispinner?

#2 Eple og nøttesmør Frukt dyppet i nøttsmør er en deilig matbit som er populær blant helsebevisste mennesker. Å spise en liten mengde nøttersmør med frukt kan være den perfekte måten å tilfredsstille et ønske om en søt og knasende godbit.

#3 Varm drikke Å drikke en varm kaffe, te eller espresso etter et måltid kan hjelpe deg med å unngå fristelsen til dessert. Helt perfekt sammen med en hjemmelaget nøttekule eller energibar.

#4 Energibar Hjemmelagde energibarer og nøttekuler gir vitaminer og næring emballert i ren nytelse. Her er det protein som gir energi og sødme uten sukker som hindrer at du blir sliten og trist.

Last ned oppskriftsheftet gratis her.

#5 Mørk sjokolade Bytt ut din vanlige melkesjokolade med en liten bit mørk sjokolade. Du kan også lage sjokoladen selv med kakaosmør, kakao og kokospalmesukker som grunnoppskrift og smake til nøtter eller gojibær.

#6 Bananiskrem Hvis du ønsker søt og kremaktig iskrem, kan du prøve å lage bananiskrem.

Bananiskrem er laget ved å fryse skiver av modne bananer og så kjøre de gjennomfrosne bitene i en foodprosessor. Hvis du vil gjøre denne behandlingen mer interessant, kan du tilsette andre ingredienser som frukt, kakao eller nøtter.

#7 Popcorn Popp popcorn i kokosolje eller olivenolje og strø havsalt over. Unngå ferdigpakket for mikrobølgeovn, som er fulle av usunne ingredienser og kalorier.

#8 Grønnsaker med dipp som hummus eller guacamole Kutt opp frukt eller grønnsaker og ha i skåler og glass. Paprika, cherrytomater, brokkoli, gulrot, stangselleri, sukkererter, agurk, nepe, reddiker, kålrot…melon, mango, kiwi, nektariner, epler, pærer, jordbær og blåbær smaker kjempegodt. Hva med å lage en avokadodipp også?

#9 Oliven Ha noen gode oliven i en skål.

#10 Hjemmelaget knekkebrød med pølse, hummus, avokado eller oliventapenade Lag noen lekre knekkebrød av kjerner, frø og tørkede urter, eller kjøp rugsprø på butikken.

#11 Nøtteblanding med rosiner eller annen tørket frukt Forskjellige type nøtter og tørket frukt som rosiner, aprikoser, epleskiver eller mango. Pass på at den tørkede frukten er uten tilsatt e-stoffer og sukker.

#12 Ferske dadler med mandler Fyll ferske dadler med mandler, og så har du en lekker konfekt. Dadler er veldig søte og inneholder mye sukker. Imidlertid er de en rik kilde til antioksidanter og inneholder fiber, kalium og jern.

#13 Kald drikke Hvis du ønsker en sukkerholdig brus, kan det bare være at du er tørst. For å få det til å føles som noe ekstra godt, bruk masse is og en skive sitron. Gjør det spennende med agurk, lime, sitron, mynte, ingefær, appelsin eller bringebær. Lag en stor mugge og sett i kjøleskapet, så har du alltid forfriskende vann tilgjengelig.

Ingefærshot eller gurkemeieshot med sitron kan også fungere godt.

Lag deilig roibos-te eller grønn te. La den bli avkjølt og ha den på en lekker flaske av glass eller metall som du setter i kjøleskapet.

#14 Bær Hvis du ikke har friske bær, kan du helle frosne bær i en skål og la de tine på benken. Så er det bare å ta seg en skje når du føler behov for det søte. I tillegg til å være veldig lett å forberede, er bær veldig næringsrike.

#15 Ren skinke med cherrytomater

#16 Kokt egg eller omelett Ovnsbakt omelett er enkelt å lage. Bland egg, urter og grønsaksrester, hell røren i de formene du ønsker og stek i ovnen på 175 grader.

#17 Smoothie Kjør sammen bær, frukt, spinat, frø eller nøtter til en lekker smoothie.

Hvis du venner deg til å spise naturlig sødme fremfor raffinert sukker, vil du ikke gå over styr når du fristet med melkesjokolade eller skoleboller. Etterhvert… vil du ikke en gang ha lyst på raffinert sukker, du vil synes det smaker alt for søtt. Du vil mye heller ha naturlig sødme i form av et eple, cherrytomat, bær eller litt tørket frukt. En fantastisk vane å utvikle eller?​​​​​​​

Jeg har alltid noen energikuler i fryseren. De er kjempelette å lage og lekre å servere.
Last ned oppskriftsheftet gratis her.

Likte du disse tipsene? Del gjerne tipsene og oppskriftene videre med de du kjenner som kan trenge litt god energi. Hva er ditt triks når du har søtsug?

Klem fra Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *