5 tips til sunt påskegodt


Vil du lage sunt påskegodt i en fei? Godteri fra butikken skaper tross alt mest trøbbel, både for humøret og energien. Men, vi trenger ikke KUTTE ut…vi skal bare BYTTE ut. Til de nyttige byggeklossene. Det som gir kroppen noe den kan forstå og bruke til noe.

Jeg har plukket ut 5 av mine favoritter til påsken som alle er enkle å lage. Gjengangere som marsipan og sjokolade må med, og Kvikk-lunsjen slår vi ned i støvlene med energikuler som kan få opp farten på både 5-åringen og mamma i skisporet!

Klikk på videoen og se hvordan det gjøres.

1. Marsipan med sjokoladetrekk

Marsipan lager du enkelt av mandler, eplemost og søtning fra for eksempel honning. Her kan du gjerne tilsette revet appelsinskall og en bitte liten skvis appelsinsaft. Mørk 70% sjokolade gjør denne til konfekt.

2. Peanøttkuler

Peanøttkuler er enkelt å lage og krever få ingredienser. Kokosolje får du i helsekosten. Den er perfekt å ha i sekken når du trenger litt ekstra energi.

3. Bounty

Du trenger kun kokosmasse, kokosmelk, melis av rårørsukker og en mørk 70% sjokolade. Alt finner du på butikken. Meny selger rårørsukker. Velg en god og feit kokosmelk, da får du ekte vare. Ikke fall for fristelsen å velge en lett-variant som istedet inneholder fortykningsmidler.

4. Sjokolade med gojibær, puffet ris eller appelsin

Det viktigste her er å ha kakaofett, kokospalmesukker og rått kakaopulver. Alt får du kjøpt i helsekosten. Kokospalmesukker fra Urtekram kan du faktisk få kjøpt hos Meny.

Kakaofett bytter jeg ofte ut med kokosolje, men da smelter sjokoladen fort i hendene. Tilsett det du måtte ønske av nøtter, tørket frukt, puffet ris, ingefær eller raspet appelsinskall for å lage en påskevri. Bruk gjerne en isterningsform eller en plastboks kledt med bakepapir til å helle sjokoladen oppi.

5. Snickerskake

Snickerskaken krever litt flere ingredienser, og litt mer jobb. Men, resultatet blir en vanvittig god og populær kake!

Alt må oppbevares kaldt. Sjokolade, bounty og kake kan du gjerne ha i fryseren. Marsipanen står best i kjøleskap, synes jeg.

Likte du oppskriftsvideoene? Husk å abonnere på Youtube-kanalen min, dersom du vil ha flere slike oppskrifter.
Last også ned e-boken “Super næring med søtsaker” gratis her!

Og, du…snart kommer minikurset “Sunne søtsaker på 1-2-3” ut på bloggen. Det er en serie med 3 videoer. Du får blant annet vite hvilke smarte råvarer og redskaper jeg velger når jeg skal lage sunt snop!

Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *