Kakao uten sukker og melk

Liker du også en kopp varm kakao? Vet du, denne sukkerfrie og melkefrie varianten har et deilig hint av karamell. Jeg er sikker på at du også vil elske det! Prøv du også – og nyt kosen!

Jeg søter alltid kakaoen med kokospalmesukker. Kokospalmesukker smaker bare helt nydelig karamell og er en perfekt erstatning for vanlig rørsukker! Blodsukkeret holdes jevnere, samtidig som du får nyttige mineraler som kalium, magnesium, zink, jern og inneholder flere typer af B-vitaminer og vitamin C. Du finner det på Meny og i helsekostbutikken.

Du kan fint lage melkefri kakao på plantemelk, enten du velger rismelk, mandelmelk, havremelk eller soyamelk. Soyamelk og mandelmelk har en tykkere og deilig konsistens.

Rismelk, derimot, er tynnere og gir derfor en tilsvarende tynn kakao. Til gjengjeld er rismelk søt og god. Havremelk er hverken tynn eller tykk, og kakaoen blir sunnere enn soya- eller rismelk. Her er det altså bare å teste ut og finne ut hva du selv liker best!

For å runde av smaken kan du gjerne tilsette litt kakaosmør, kokosolje eller en bit mørk sjokolade.

Både kanel, vanilje og cayennepepper kan være gode smakstilsetninger som både løfter kakaosmaken, og gir en spennende smak. Kanel og cayenne er proppfulle av antioksidanter. Kunsten er å ta et ørlite dryss – lite nok til at det gir et perfekt hint av deilig krydder. Det kan fort bli for sterk smak, så pass på.

Kakao
5 dl rismelk/havremelk/mandelmelk/soyamelk
2 ss kakao
2 ss kokospalmesukker
1 ts kakaosmør/kokosolje/mørk sjokolade (kan sløyfes)

Varm opp melk, kakao og kokospalmesukker i en kjele. Server gjerne med pisket soyakrem.

Hva med kakao og speltboller? Sjekk disse luftige og deilig bollene her.

Hvis du kjenner noen som ser etter sukkerfrie eller melkefrie alternativer, del gjerne denne oppskriften!

Klem fra Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *