Kremet og enkel hummus

Har du laget hummus før? Jeg har helt dilla og elsker at den kan brukes til så mye…som dipp til grønnsaker, i speltlomper med grønnsaker, tortillachips, som tilbehør til stekt og grillet mat, på knekkebrød eller sammen med ferskt pitabrød.

Du finner flere slike tilbehør i det gratis oppskriftsheftet Sunne matpakker på stranden.

Hummus lages av moste kikerter og er en super proteinkilde. Mange har meninger om hvordan hummus skal lages. Du kan lage den i en fei meg ferdigkokte GoGreens kikerter eller du kan koke kikertene selv.

Jeg liker å gjøre det enklest mulig…Den beste hummusen få du helt klart ved å koke kikertene selv. Kokevannet fra kikertene har mye å si for sluttresultatet, pluss at kikerter på boks både er for harde og ikke smaker like godt. Å koke kikerter krever kun litt planlegging…selv ender jeg stort sett opp med å bruke de ferdigkokte.

Hummus betyr kikerter på arabisk. Det vanligste er å lage hummus med kikerter med tahini. Tahini er et slags smør laget av ristede og bløtlagte sesamfrø. Det gir en deilig nøttesmak, men kan fint sløyfes om du ikke har det.

Hummus (2-3 porsjoner):

ca. 300 g kikerter, ferdigkokte
1 fedd hvitløk
1 dl olivenolje
1 ts knust spisskummin
2 ss sitronsaft
1-2 ss tahini (kan sløyfes)
litt kikertvann (ved behov)
salt og pepper

Slik gjør du det:

  1. Ha kikertene i et dørslag eller lignende og skyll dem godt. Ta vare på kikertvannet til senere.
  2. Ha alle ingrediensene i en foodprosessor, og kjør det hele til en jevn blanding. Du kan eventuelt bruke en stavmikser.
  3. Tilsett olivenolje og eventuelt et par spiseskjeer av kikertvannet til hummusen får en kremet konsistens. Smak til med salt, og eventuelt litt mer sitron, spisskummin og tahini.
  4. Ha hummusen over i en skål, drypp over noen dråper av kaldpresset olivenolje og dryss litt paprikapulver eller kajennepepper over.

Dersom du koker kikertene selv, skal du bruke litt av kokevannet i stedet for vann fra springen. Og, olivenoljen skal ikke blandes inn i hummus, men helles over når den er ferdig.

Du kan variere smaken nærmest ubegrenset…Server med litt god kaldpresset olivenolje, noen hele kikerter, litt bladpersille og, om du vil, et lite dryss med spisskummen, paprikapulver eller kajennepepper.

Anbefaler at du dobler oppskriften:-) Hummusen holder seg fint i en tett beholder i kjøleskapet i noen dager.

Håper du likte oppskriften:-) Hvis du ikke har fått det gratis oppskriftsheftet Sunne matpakker på stranden, kan du klikke på linken her, så sender jeg det på e-post til deg.
Der finner du flere av mine sommerfavoritter, blant annet noen kjempegode og sprø knekkebrød av kjerner og frø:-) Perfekt sammen med denne hummusen!

Klem fra Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *