Kjøleskapsgrøt med chia og blåbær


Har du hørt om «overnight oats»? Over natten havregrøt, kjøleskapsgrøt eller chiagrøt? Du trenger bare ett minutt på kvelden til å forberede denne “overnight oats” med chia og blåbær. Den lager seg selv over natten og blir deilig og mettende! Nyt den som den er eller strø over noen nøtter, kakaonibs eller litt tørket frukt.

Helt fantastisk godt, og superenkelt! Perfekt for deg som har en travel morgen eller er på farten. Den er også for deg som ikke tåler gluten eller har utfordringer med tarmen.

Du blander ganske enkelt havergyn, chiafrø og havremelk og topper med frosne bær. La grøten svelle natten over eller i noen timer. Så har du grøt klar til frokost, lunsj, kvelds eller når det måtte passe.

Ungene lager hver sine glass på kvelden og topper den med frosne blåbær. Det er ingen som lurer på hva de skal spise til frokost. De skal ha “mormorgrøt”. Ja, ungene mine kaller faktisk grøten for “mormorgrøt”, for mormor spiser denne grøten til frokost hver dag! Den er så lett fordøyelig…godt for magen, mettende og næringsrik. Det er en perfekt start på dagen.

Selv lager jeg meg også et lite glass med forskjellige frosne skogsbær og kanskje litt mango, så tar jeg det med i vesken. Da har jeg noe mettende, sunt og godt utpå ettermiddagen når jeg begynner å bli litt sulten.

Du kan variere med for eksempel yoghurt eller mandelmelk, men selv gjør jeg det superenkelt med havremelk.

Hvorfor spise chia? Vel, listen over helsemessige fordeler med chia frø er lang og imponerende. Chia er en god plantebasert kilde til omega-3, inneholder mye protein og full av mineraler, vitaminer og fibre. Du får både magnesium, kalsium, jern og antioksidanter.

Chia-frø er veldig enkle å bruke, de suger opp væske og har en fin mild smak, slik at du kan bruke dem i alle slags oppskrifter. Jeg elsker å ha dem i smoothies, pannekaker, brød og chiapudding og grøt.

Overnight oats (1 porsjon)
1-2 dl store havregryn
Havremelk (nok til at det dekker og litt til)
2 ss chiafrø
Frosne blåbær

Bland sammen havregryn og chiafrø i et glass. Hell havremelk over og rør godt sammen. Fyll resten av glasset med frosne bær. Sett lokk på glasset og la det stå i kjøleskapet natten over.

Om morgenen kan du gjerne toppe med bananskiver eller annen frukt. Det smaker også godt med hakkede nøtter, kokos, tørket frukt og bær eller kakaonibs.

Likte du oppskriften på “overnight oats”? Del gjerne oppskriften videre med de du kjenner som kan trenge en god og rask frokost eller noe smart på farten.

Klem fra Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *