Slik blir du sukkerfri (uten å savne det)

Har du prøvd å kutte ut sukker? Kanskje har du holdt ut noen uker, men så klarer du ikke å holde ut lenger. Det skjønner jeg. For å eliminere all type sukker fra kostholdet er galskap. Enhver person som går så drastisk til verks, vil feile over tid. Men gjør du det rett, går det helt fint, du vil ikke savne det engang. Du skal få 7 tiltak her og nå, bruk dem, de endrer livet ditt.

Å bli sukkerfri er deilig, det er som å våkne opp fra dvale. Du blir energisk og klar i hode. Du blir vakrere, slankere og ser yngre ut. Ta vare på deg selv og kroppen din, gi den rett drivstoff. Start gjerne med noen sunne energikuler som smaker knallgodt.

Jeg sluttet med hvitt sukker fordi jeg fikk barn med atopisk eksem. Eksem er en betennelsestilstand, og sukker skaper betennelser i kroppen. Jeg ønsket jo ikke å helle bensin på bålet. Så jeg fjernet altså sukkeret for å redusere betennelsen og dermed eksemen.

Det viste seg å gi mange flere fordeler enn vi kunne drømme om – også for meg. Jeg fikk masse god energi, fikk bedre og mer stabilt humør og finere hud.

Og det er bare korttidseffekten, langtidseffektene kan ta år før de kommer til overflaten. Det er en skjult link til så mye plager og lidelser. Ikke alle tenker på den, men den er jo enda viktigere.

Da er det jo bra at vi kan gjøre noe med det. Jeg har satt opp 7 gode vaner som jeg virkelig anbefaler. Vane 1, 2, 5 og 7 er helt ekstremt effektive for meg. Plukk deg ut et par av tipsene nedenfor og la de BLI en vane.

#1 Hold hvitt raffinert sukker ute av huset. Den enkleste måten å stoppe sukker-suget på er å holde sukker ute av huset ditt. Hvis det ikke er der, kan du heller ikke spise det. Men, med en gang du har en pakke med kjeks i huset blir det 10 ganger så vanskelig å holde cravings unna. Finn frem søppelsekken og gå igjennom skuffer og skap denne uken.

Les på innholdsfortegnelsen og kast alt som inneholder sukker. Du vil oppdage at det er utrolig mye skjult sukker i ferdigprodukter. Da vil du også oppdage hvor mye annet rart prosessert mat inneholder, og bare det vil forhåpentligvis få deg til å rykke unna.

Selv tørket mango som er søtt i seg selv kan inneholde ekstra tilsatt sukker, så les nøye på alt.

Kvitt deg med alle godterier og prosesserte matvarer fra skap og fryser og erstatt dem med en-ingrediens EKTE MAT snacks – epler, bananer, grønnsaksstenger, nøtter, frø, kokte egg. Be alle i familien om å ikke ta med noe søppelmat inn i huset heller, slik at du ikke blir fristet.

#2 Start dagen med en sunn smoothie. Fyll blenderen med rene råvarer som bær og gjerne litt grønt som spinat, grønnkål eller en håndfull persille. Stabiliser blodsukkeret med avokado, nøtter, linfrøolje eller kokosolje. Strø på med nøtter, kakaonibs eller gojibær. 

#3 Drikk en kopp varm te. Lag dine egne te-ritualer på kvelden der du lager god te av mynte, ingefær eller kanel, de tar vekk cravings siden de er naturlig søte uten sukker, de varmer og gjør godt for kropp og sjel.

#4 Beveg deg. Trening frigjør endorfiner og kan gi de samme følelsene som sukker-junk behandling kan gi. Du vil ikke bare føle deg bedre, du skaper noen nye sunne vaner. Hvis du tilbringer tid i solen, vil D-vitamin gi bedre humør og forhåpentligvis ta vekk noe av de dårlige cravings du har. Så, gjør alt du kan for å ta deg en luftetur ut på minst 30 minutter hver dag. 

#5 Få nok søvn. Hvis du ikke får nok søvn, er det lettere å falle for fristelsen og spise alt du har i huset. Cravings kommer mye letter da og blir mer intense. Gjør alt du kan for å få nok søvn, slå av sult-hormonene og gi kroppen nok tid til å lade.

#6 Gjør en avtale med en venn. Noen ganger er det lettere hvis du bare snakker med noen om cravings som er i samme situasjon som deg. Hvis du kjenner noen som du kan avtale med og passe på at du gjør det som er best, er det mye lettere å holde seg til målene og lykkes.

#7 Lag sunne søtsaker. Til slutt, lag noe søtt basert på hele og rene råvarer som er næringstette og gir kroppen noen nyttige byggeklosser og energi som varer. Det er mye sunnere å søte maten med rene råvarer som frukt og bær enn hvitt raffinert sukker. For sukkeret er tomme kalorier. Og isteden for å gi deg næring, stjeler de mineraler fra sjelettet.

Nøkkelen er å skaffe seg sunne vaner som fortsatt inkluderer sukker i kostholdet, men i former som kroppen lett kan kjenne igjen og fra kilder som gir næring, mineraler og vitaminer som kroppen kan bruke. 

Når du fjerner alt det raffinerte sukkeret og heller lager sunne søtsaker, vil du etterhvert smake sødme mye sterkere. Blåbær blir som godteri. 

Viljestyrke holder ikke i lengden, og på ett eller annet tidspunkt vil du komme hjem utslitt, stresset, og det første du vil kaste deg over er kjeksene. Og da er det jo utrolig bra hvis du bare har sunne kjeks og snopekuler i skapet.

Jeg vil ALDRI gå tilbake til hvitt raffinert sukker. For livet mitt og kroppen min er så mye bedre uten. Det frister ikke engang, men jeg er ikke helt fanatisk, så det hender jeg smaker litt når jeg er på besøk.

Det viktigste er hva du spiser hjemme…så pass på at huset ditt ikke er fylt opp med feil mat da…ha heller sunt og superlekkert snop og kaker i liggende fryseren. Lær deg å lage sunt snop på 5 minutter.

Håper du likte tipsene. Hvis du trenger noen ideer til oppskrifter på sunt snop, så kan du laste ned oppskriftsheftet på noen helt rå energikuler du vil elske her.

Klem fra Christine

Du finner oppskriftsheftet her <3

Leave a Reply