Espresso sjokoladefudge


Synes du også kaffe og sjokolade er en perfekt kombinasjon? Da er jeg ganske sikker på at du liker espresso sjokoladefudge. Kraftig og god sjokoladesmak med en lekker, seig konsistens!

Sjokolade er min lille svakhet, spesielt når jeg kommer hjem fra jobb…og trenger påfyll av energi. Og hvis jeg kan ha en liten bit sjokolade til kaffen, så gir det ekstra glede.

Heldigvis, så trenger du ikke kutte ut alt som er godt for å spise sunt. Det er heller ikke smart å være så streng med seg selv. Da går vi bare på en smell. For viljestyrken holder ikke i lengden…vi møter jo fristelser over alt – hele tiden.

Last ned et eget lite oppskriftshefte med sunne energikuler her.

Det er sunt å kose seg. Du må bare kose deg med noe som tar vare på kroppen og ikke ødelegger helsen din. Hjemmelagde energikuler og sjokoladefudge inneholder masse god næring og naturlig sødme som kroppen kan forstå og bruke til noe.

De skaper god energi og lykkefølelse. Og det er superenkelt å lage.

Continue reading

Sunt godteri på Halloween


Ikke alle er enige med meg…når det gjelder ting som Halloween-godteri, som helt klart er usunt. Det er jo Halloween bare en gang i året, så da trenger du vel ikke bry deg med hva det inneholder….eller?

…men er det egentlig bare EN dag?

Jeg blir dårlig når ungene mine har kommer hjem med en stor Rema-pose fylt med godteri. Godteri for flere uker. Kunstige farger, konserveringsmidler, aroma og massevis av sukker. Det kan vare helt til jul, og da går de julebukk og får enda mere godteri. Deretter er det bursdager, påske, 17. mai … godteri, godteri, godteri, godteri.

Men hvilke Halloween-unger vil ta i mot gulrøtter eller klementiner i stedet for seigmenn og smørbukk? Ingen! Og hva skjer hvis du slukker lysene og liksom ikke er hjemme?

Frykt for at du kan bli utsatt for «knep»!

Straffen kan bli egg på husveggen.  Continue reading

17 sunne ting du kan spise når du har søtsug 

Søtsug oppstår sjelden når det er praktisk. Enda du vet hvordan du skal unngå søtsuget, så kommer det gjerne når du har fått for lite søvn, er stresset, sliten eller sulten.  I slike situasjoner kan det være vanskelig å motstå, spesielt hvis søtsakene er rett foran ansiktet ditt. Her kommer noen nyttige tips til hva du kan spise i stedet som gjør kroppen glad.

Å kutte ut alle typer “sukker” fra kostholdet ditt er galskap. De som prøver å gjøre dette, vil mislykkes på lang sikt. Nøkkelen er å inkludere sukker i kostholdet ditt, men få det i former som kroppen din lett kan kjenne igjen og fra kilder som også gir næringsstoffer, mineraler og vitaminer kroppen din kan bruke.

Jeg elsker å ha energikuler og energibarer med meg i vesken. De er helt perfekte når jeg får lyst på noe godt.
Du kan laste ned oppskriftshefte med mine energikuler og energibarer gratis her.

Continue reading

Kjøleskapsgrøt med chia og blåbær


Har du hørt om «overnight oats»? Over natten havregrøt, kjøleskapsgrøt eller chiagrøt? Du trenger bare ett minutt på kvelden til å forberede denne “overnight oats” med chia og blåbær. Den lager seg selv over natten og blir deilig og mettende! Nyt den som den er eller strø over noen nøtter, kakaonibs eller litt tørket frukt.

Helt fantastisk godt, og superenkelt! Perfekt for deg som har en travel morgen eller er på farten. Den er også for deg som ikke tåler gluten eller har utfordringer med tarmen.

Du blander ganske enkelt havergyn, chiafrø og havremelk og topper med frosne bær. La grøten svelle natten over eller i noen timer. Så har du grøt klar til frokost, lunsj, kvelds eller når det måtte passe.
Continue reading

Rå energikuler med aprikos og mandler


Trenger du også litt ekstra energi utpå ettermiddagen? Disse sunne aprikoskulene er redningen når energinivået ditt er i ferd med å dale eller du trenger å tilfredsstille søtbehovet.

Jeg elsker den lille stunden på ettermiddagen med et par nøttekuler og en kopp grønn te eller espresso. Spesielt de med aprikoser er så gode for energinivået mitt og snillere med blodsukkeret enn dadler.

De er supre å ha med i vesken, enten du skal en tur til byen, på jobb eller skole.

Disse aprikoskulene er så utrolig enkle å lage, med ingredienser som du mest sannsynlig allerede har i skapet hjemme. Eller er det bare meg som alltid har aprikoser og mandler i skapet? Alt som trengs er å kjøre mandler til mel i en blender, hakke noen aprikoser, kjøre alt sammen til en deig og trille til kuler.
Continue reading

Sunne eplemuffins uten egg


For en glede å spise disse saftige eplemuffinsene ute i klar høstluft med en god kopp kaffe. Bruk høstens epler og lag muffins som både metter og skaper lykke. Dette er en sunnere variant med speltmel og kokospalmesukker. De er dessuten allergivennlige og fri for både melk og egg.

Utrolig glad i lukten av norske epler. Og heldigvis kan vi kjøpe norske epler i butikken…for vi har bare 2 epler i hagen på de nye trærne!
Continue reading

Kremet og enkel hummus

Har du laget hummus før? Jeg har helt dilla og elsker at den kan brukes til så mye…som dipp til grønnsaker, i speltlomper med grønnsaker, tortillachips, som tilbehør til stekt og grillet mat, på knekkebrød eller sammen med ferskt pitabrød.

Du finner flere slike tilbehør i det gratis oppskriftsheftet Sunne matpakker på stranden.

Hummus lages av moste kikerter og er en super proteinkilde. Mange har meninger om hvordan hummus skal lages. Du kan lage den i en fei meg ferdigkokte GoGreens kikerter eller du kan koke kikertene selv.

Continue reading

Ovnsbakt omelett – perfekt i matpakken!


På jakt etter en god matpakke? Det har en tendens til å bli alt for mye brødmat og alt for lite grønnsaker og gode proteiner. Da er det smart å lage en stor porsjon med ovnsbakt omelett.

Forberedelser er hele nøkkelen til å starte dagen bra! Derfor elsker jeg å ha ovnsbakt omelett liggende klar i fryseren. Bortsett fra…hos oss er den kjempepopulær, så den når sjelden fryseren da…!

Ovnsbakt omelett er perfekt å lage med restegrønnsaker du har liggende, eller med middagsrester. Den kan skjæres opp i skiver, fryses ned og tas med i matpakken så tiner de frem til lunsj. Passer godt både kald og varm.

Du kan laste ned et eget lite oppskriftshefte gratis her.

Continue reading

10 tips til sunn mat å ha med på stranden


Skal du en tur på stranden? Ofte kan det være vanskelig å finne god mat å ta med seg. Det finnes mange gode alternativer til kjedelige skiver, kjeks og boller fra butikken. Med litt planlegging, kan du lage noe enkelt som både er sunt og lettvint å spise. Kjempegod strandmat!

Med 3 barn og så mange forskjellige allergier, er jeg vant til å alltid ha med mat. Vi baserer oss sjelden på å kjøpe på butikken. Kanskje har jeg noen tips som også passer for deg?

Her kommer mine 10 tips. Håper du kan ha glede av dem…like mye som vi har.

Du kan laste ned et eget lite oppskriftshefte gratis her.

Continue reading

Hjemmelaget sjokoladeiskrem med bare 2 ingredienser


Hvordan lage iskrem med bare 2 ingredienser? Denne sunne isen er en favorittdessert her i huset – og det er bra for kroppen!

De brune bananene stirrer på meg med alle prikkene sine. Det er akkurat som om de ber meg bruke dem til noe fantastisk. Selv om ungene spiser bananer hver eneste dag, blir de fort brune på benken nå om sommeren. Og når fluene surrer rundt dem som om det er rene festmåltidet, da bare må jeg gjøre noe med dem!

Det er helt magisk. Bananer blir plutselig til fantastisk iskrem! Helt fri for fløte, egg og sukker. Hvordan kan 2 ingredienser skape en glatt og kremaktig iskrem? Jeg skjønner hvis du er skeptisk, men dette må bare oppleves.
Continue reading